"Julbiscotti"...

Eller "Skorpor" som jag säger...

Förra julen fick jag "Vinterns Söta" i julklapp så nu är det dax för mig att prova några av recepten inför julen...
Först ut blev "Saffransbiscotti" och "Pepparkaksbiscotti" å resultatet är vi riktigt nöjda med.


Pepparkaksvarianten...


Saffransvarianten får bo i vår favvoburk som vi ärvt från Marcus mormor å morfar...

Vill ni prova så kommer receptet här...

100g smör
2 dl strösocker
3 ägg
7-8 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt

Till pepparkaksvarianten:
2 tsk malen ingefära
2 tsk malen kanel
1/2 tsk malen kryddnejlika

Saffransvarianten:
1 kuvert saffran (0,5g) + lite strösocker att stöta saffranet i en mortel med.
1 msk grädde eller mjölk som man blandar saffranet i.
2 msk rivet apelsinskal (jag utelämnade det)

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör å socker poröst. Tillsätt äggen ett i taget. (He i saffrangrädden + apelsinskal här).
Blanda alla torra ingredienser, tillsätt å rör till en slät deg.
Rulla till 3 längder, lägg på plåt med bakplåtspapper.
Grädda i ca 15 min. Ta ut å stäng av värmen.
Skär längderna på snedden i ca 2 cm breda bitar.
Ställ tillbaka plåten i ugnen å låt dom stå där i eftervärmen tills dom är genomtorra å knapriga.

Lycka till!!!

Jag kan varmt rekommendera boken å ni hittar den HÄR. Jag kommer baka en massa gosaker å jag längtar efter att sätta igång med fler saker...

Kram på er!!


Kommentarer
Postat av: Just Another Crazy Blonde - With Just Another Stupid Blog

Tack tack tack!! Här ska bakas! ;)

Kramisar

2010-11-29 @ 20:19:30
URL: http://spindeltjejen.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0