Maria i köket...

Idag släpptes jag loss i köket. Förra veckan var det någon som åt en tomat å mozzarellapaj (en sån där köpt) till middag. Jag kollade vad den innehöll å sa till dom att "en sån borde man kunna göra själv"!??
Sagt å gjort, idag så gjorde jag en egen variant. Tittade runt bland olika recept å gjorde sen min alldeles egna...
Vi gillade den så vi lär göra den fler gånger!



Tomat & mozzarellapaj a´la Maria

Pajdeg:
125g smör
2 dl grahamsmjöl
1 3/4 dl fullkornsvetemjöl
lite krossat linfrö
0,5 dl iskallt vatten

Fyllning:
ca 100 strimlad rökt skinka
1 paket mozzarella
färsk basilika (efter tycke å smak, går även bra med fryst)
färsk spenat (ca 3/4 av påsen, resten till salladen)
2 skivade tomater (så det täcker pajen)

Äggstanning:
5 ägg
2 dl cream fraishe
2 dl mjölk
salt & peppar

Blanda ihop pajdegen i en matberedare. Platta ut degen i pajformen å förgrädda i ca 10 min i 200 grader.
Gör i ordining fyllningen. Lägg först i Mozzarellan, sen skinka, basilika, spenat å sist skivad tomat. Blanda äggstanningen å häll över. Grädda i 30-40 minuter.
Njut med en god sallad.
Lycka till!!

Berätta gärna vad ni tycker om ni provar.

Uppdaterat: Jag glömde ju skriva att jag strödde över lite fetaost oxå. Ovanpå allt innan pajen åkte in i ugnen!!!


Kommentarer
Postat av: Carina - inspirera

Den såg precis ut att vara i min smak!

I helgen skulle jag nog kunna testa den...

Kramen.

2009-10-14 @ 20:30:38
URL: http://inspirera.bloggsida.se
Postat av: Kerstin

Det ser väldans gott ut. Jag gillar paj. :)

Ha det gott.

2009-10-14 @ 21:16:39
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Petra

Den där såg enormt god ut!!!

Verkar som att vi måste ta oss i kragen och komma och hälsa på! ;) skratt

2009-10-14 @ 21:27:13
Postat av: Liza

Mums! Ser jättegod ut! Tack för receptet!

Kram!

Liza

2009-10-15 @ 16:15:39
URL: http://vardagslycka.blogg.se/
Postat av: Pysselprinsessan

Mmmm... Lät supersmarrigt! Ska jag testa nån gång absolut! Smart med linfrön i pajdegen! Extra fibrer är ju alltid bra! :)

Å vad mycket fina utebilder du (ni) tagit sedan jag kikade in sist! Jag gillade nog båda bilderna i undersökningen lika mycket tror jag! Hade iaf svårt att välja en! ;P

Krmaar

2009-10-15 @ 18:15:25
URL: http://pysslamera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0