Mammas himmelska rabarberpaj...

Ni var flera stycken som ville ha receptet på pajen. Den är superenkel å det är inte många ingredienser i heller. Jag hittade receptet HÄR!

Mammas himmelska rabarberpaj

Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 msk vaniljsocker
100 g smör eller margarin

Blanda vetemjöl och vaniljsocker. Dela fettet i mindre bitar och blanda ned i mjölblandningen. Arbeta ihop till en deg. Låt gärna degen vila i kylskåp ett tag så att den blir lättare att kavla ut. Denna pajdeg passar till en form som är ca 20-24 cm i diameter. Förgrädda pajskalet på 200 grader i 10-12 min.

Rabarberkompott
ca 300 g rabarber, skalad och hackad i mindre bitar
knappt 1 dl socker

Under tiden som pajdegen vilar kan denna röra göras. Lägg rabarber och socker i en kastrull och låt sjuda på svag eller medelvärme tills rabarbern har mjuknat och en röra bildats!

Maräng
3 äggvitor
1 dl socker

Vispa äggvitorna till ett vitt hårt skum. Vänd ned sockret och vispa allt 4-5 minuter till.

När pajskalet är färdiggräddat hälls rabarberröran i och marängen breds ut ovanpå så att det täcker. Grädda ytterligare 10-15 min så att marängen får en fin gyllene färg! Servera gärna lite ljummen med vispad grädde!

Vi åt den med vaniljglass!! Ja, ni läste rätt, jag åt en bit jag med å den var såååå god!!
Maten blev inte fy skam den heller. Vi gjorde egen marinad som blev superduper. Provade göra färskpotatis i ugn som Pernilla tipsade om tidigare å det blev en hit!! Vi gjorde även Tzatziki å en kall mangosås. Min svägerska gjorde sin supergoda sallad å allt tillsammans blev en supermiddag. Även barnen njöt av all god mat!
Nu sitter jag här i soffan å håller på att storkna. Magsäcken är ju inte så stor så det känns som att magen är i uppror just nu!??

Kan oxå berätta att bror fick en spikmatta och några t-shirts i födelsedagspresent. Han blev glad för spikmattan men jag undrar om inte Kevin blev gladast över den!!??? Han gillar verkligen att ligga på spikmattan!! 

Hoppas ni har det bra å att ni oxå njuter av solen!!!


Kommentarer
Postat av: Proforma - Irene

Tack snälla, för receptet. Den här ska jag göra!

Kram

2009-06-25 @ 23:56:57
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Mums, det receptet ska jag spara och prova. Tror minsann att min egen mamma gör något liknande.



~Livet i byn

2009-06-26 @ 09:08:04
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Bella

Mmmmm- Rabarberpaj...Riktigt underbart somrigt!



Ha! 92- Stockholms stadion- Då var vi där samtidigt! :)



Kraaam!

2009-06-26 @ 10:20:26
URL: http://bellasweb.blogg.se/
Postat av: isabels värld

Den ska jag verkligen prova. Den låter sanslöst god!! Nu har jag beställt två st spikmattor från SweHealth som du rekommenderade =) En till mamma och en till mig själv. Tack för tipset! Ha en fin fredag! kram Pernilla

2009-06-26 @ 20:15:11
URL: http://isabelsvarld.blogg.se/
Postat av: 2BarnsMamman

Låter som en väldigt god middag! Rabarberpajen får jag testa för vi har en massa rabarber :) Spikmatta skulle jag också gärna testa - verkar skönt! Ha en fin fredagkväll! Kram

2009-06-26 @ 20:21:35
URL: http://ihuvudetpamamma.blogspot.com/
Postat av: hemmabloggaren

Jäklar va gott! Om bara vår rabarber kunde behaga växa någon gång så att man kan få ihop till en paj.



Kram på er!

2009-06-26 @ 21:35:58
URL: http://hemmabloggaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0