Fjällgryta...

Jag måste bara dela med mig av detta recept!! Det är en av dom godaste maträtterna jag har ätit å idag bjöd vi våra vänner på detta till middag. Mmmm, gott var det som vanligt. Blåbärspaj blev det till efterrätt. (Tack för sällskapet ikväll. Alltid lika roligt att få surra en stund!!) Tror att vi hittade receptet på Tasteline för länge sedan??


Tjejerna drack Svartvinbärssaft till maten å det passade perfekt!

Fjällgryta

400g ren, älg- eller viltskav
1-2 gula lökar
1 röd paprika
8 champinjoner i klyftor
ca 2dl kalvbuljong (kalvfond + vatten efter tycke)
1 dl matlagningsgrädde
2 msk tomatpuré
3-5 msk messmör
1-2 tsk dijonsenap
1 vitlöksklyfta
1-2 tsk gelé
paprikapulver
maizenaredning

Hacka lök och bryn i djup stekpanna. Tillsätt champinjoner och paprika och fräs en stund. Paprikan ska mjukna något och champinjonerna mörkna och krympa. Lägg i det frysta skavblocket och dela bitarna eftersom det tinar loss. Stek till skaven fått färg. Pressa över vitlök, tillsätt buljong, tomatpuré, messmör, gelé, grädde och kryddor och låt puttra 10 min.
Tillsätt mer vätska om grytan blir för tjock. Red av och servera med ris, sallad och ett gott bröd.

Tack och lov att vi gjorde mycket så det räcker till några matlådor oxå! Jag hoppas att ni provar detta ni kommer inte att bli besvikna. Messmör är något jag normalt inte äter men till denna rätt passar det utmärkt så utelämna det inte!

Smaklig måltid!!!

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Jag är inte heller ett så stort fan av messmör.. men kan tipsa om att de gör de där lilla extra i t.ex såser :) Värt att prova!

Jag ska iaf prova detta recept!

2008-10-19 @ 00:37:47
Postat av: Petran

Jag tackar och bockar tillbaka, vi hade så trevligt! Ja, jag håller med till fullo...de är knasiga de vi lever med ;)



Kom ju underfund med att det finns både film & bok med samma namn som min blogg!tihi Men det känns helt rätt! Jag vill ju verkligen ha med min dotter jämt =) (även fast man kan bli liiiite trött ibland) KRAM!!!!!

2008-10-19 @ 16:29:18
Postat av: anna

Mmm, en massa goda recept här! Blåbärsgröten låter supergod med!

2008-10-19 @ 20:33:57
URL: http://skaninginorrland.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0