Pepparkaksbak del 1...

Första Advent närmar sig med stormsteg! Det har väl inte undgått någon!??? Därmed oxå det obligatoriska Pepparkaksbaket... Jag tänkte denna gång dela med mig av MIN MORMORs Pepparkaksrecept. Det är ett recept som jag har vuxit upp med å när mormor å morfar slutade baka (mormor gjorde degen, bakade ut å morfar gräddade) så fick jag helt enkelt börja baka själv... Det brukar bli några kilo deg varje år som jag bakar!! Men jag äter inte allt själv utan större delen ger jag bort till släkt å vänner. Tycker att alla jag håller av ska få äta ordentligt goda pepparkakor!! Här följer receptet...

Pepparkakor "enligt Maria"

500g smör, rumsvarmt (absolut INTE margarin)
500g socker
2 msk sirap
2 ägg
2 msk ingefära
2 msk kanel
1 msk malda nejlikor
2 msk bikarbonat
1 kg vetemjöl (jag tar "på en höft", tills degen är "lagom")

"Gegga" ihop allt. Låt stå i kylen över natten. Baka ut å grädda i 175 grader ca 8 min. (Morfar lärde mig att kakorna ska jäsa upp å när dom "lägger" sig, PRECIS DÅ ska man ta ut dom).

Så här kan Pepparkaksbaket se ut i bilder...

Jag väger upp sockret i förväg å blandar ihop kryddorna.


Blandar först sockret med smöret.


Sirap och kryddorna kommer därnäst.


Det blir väldigt geggigt så jag her i lite mjöl...


Innan äggen ska blandas i degen.


Gegga, gegga... (det underlättar om man har en som assisterar, det har jag!!)


Sen är det bara att tillsätta mjöl tills...


Ni har en "perfekt" PEPPARKAKSDEG!!

Hoppas det är någon som vill prova detta recept!? Jag lovar, ni kommer inte att bli besvikna!!!

Imorgon ska jag baka pepparkakor för fulla muggar, får se om det blir något mer oxå??? Marcus han ska ut på kul & bus med sina killkompisar så jag har hela dagen & kvällen att pyssla för mig själv... Ja, sen ska jag få lite besök oxå. Mycket ska hinnas med nu fram till jul...

Önskar er en trevlig helg!






Kommentarer
Postat av: isabels värld

Det receptet ska definitivt skriva ner. Jag har tänkt göra egen deg i flera år men hinner aldrig riktigt med det. Slutar alltid med att jag köper en färdig korv i stället. Men någon gång ska jag göra egen deg och då ska jag använda ditt recept.



Önskar dig en trevlig adventshelg! kram Pernilla

2008-11-28 @ 22:03:04
URL: http://isabelsvarld.blogg.se/
Postat av: Valley Girl

Wow, du skulle ju kunna sälja bara degar så fick folk grädda själva sen! Såg verkligen perfekt ut! :) Lycka till med gräddningen!

2008-11-29 @ 08:44:21
URL: http://vardagsprat.wordpress.com
Postat av: Melissa

Live och direkt! Vilka härliga bakbilder -sådana får man aldrig se annars! Me like!



Tack för dina fina ord! Vi behöver påhejningen...

2008-11-29 @ 12:00:31
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag som alltid köper färdig deg:P hehe. Detta måste testas! Kram och trevlig advent!

2008-11-29 @ 19:24:12
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se/
Postat av: julia

Hej! Letade ett tag i din blogg efter receptet och hann spana in div andra bakverk. T ex cup-cakes med maräng och choklad uppe på! Imponerad!!!! Hur snygga som helst! Idag ska vi göra pepparkakor iaf. Ha en trevlig helg! kram

2009-12-12 @ 09:48:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0