Favoritbrödet...

Köpte inget bröd idag när vi var och handlade för jag hade bestämt att jag skulle baka. Vi behöver ju bröd till frukost imorgonbitti... Det blev som det brukar vårat favoritbröd. Lätt att göra och smakar otroligt gott. Jag använder våran "lillugn", den rymmer precis 2 brödformar...

spisen


Här kommer receptet för den som är intresserad..


Hälsosamma filmjölkslimpan

1 liter filmjölk
1 msk salt
5dl grahamsmjöl
6dl vetemjöl special (jag använder fullkorns dinkelmjöl)
3dl rågkross
2dl linfrön
1,5dl solrosfrön
2dl baksirap (brukar ta mindre, drygt 1dl)
2tsk bikarbonat
1msk smör

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt fil och sirap. Blanda väl och häll upp i 2 smorda och bröade 1,5 liters bakformar. Grädda i 250 grader i 10 min. Sänk till 175 grader, grädda i 1 timme. Låt svalna å dax att njuta...

bröd

Såhär ser det ut när det är klart. Snabbt, enkelt och gott, kan det bli bättre!!???

Kanske ska tilläggas att vi inte har en "assistent" så det blir inte mycket matbröd med jäst gjort här men jag såg idag assistenten jag vill ha... Får se när den blir min????


Kommentarer
Postat av: Marianne

Ååååh vad gott det ser ut!!!:)

2008-04-26 @ 18:43:20
Postat av: Petra M-L

Mmmm, om man kunde få smaka lite, än mindre känna doften av nybakat bröd.... Ser att du har märket Electrolux där också, vilket smart ugn! Igår på Best Buy hade dom "European appliances - for display only" och det var faktiskt våran kära svenska Electrolux dom visade. Fast vi var bara där för att kolla på en kamera till mig... ugn får jag drömma om tills vi har eget hem!

länk: http://www.bestbuy.com/site/olspage.jsp?id=pcmcat143700050011&type=category)

Lev & Må!

2008-04-27 @ 17:17:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0