Mera Kalmar...

Idag tog vi en promenad på "Stensö". En riktigt mysig promenad på ca 4 km. Naturen skiljer sig verkligen från vad vi är vana vid uppe i norr. Längst ut på ön finns denna stenen...


"Här ladsteg Gustav Vasa 31 maj 1520" Efter hans tid i fångenskap.

På kvällen tog vi oss ner på stan för att äta middag på "Fam Hanssons krog" efter ett "insidetips" från "En bulle ur ugnen". Vi tackar å bockar för det braiga tipset!! Maten var verkligen super å personalen var väldigt gulliga!!
Efter maten tog vi en promenad till "Gamla stan". Där hittade vi den gamla kyrkogården å denna skylt satt vid grinden...


"Kyrkogården är de dödas vilostad, ett minnenas rum, en Guds åker. Helgad hägne grifterna, Aktsamma händer, sörje för omvårdnad och prydning, Stillhet råde på denna, helgade mark. LÄR OSS BETÄNKA, HURU FÅ VÅRA DAGAR ÄRO, FÖR ATT VI MÅ UNDFÅ VISA HJÄRTAN."
Detta står på skylten å jag tycker att det är fina ord. Därför var jag tvungen att föreviga dom!!


Gamla "gravstenar" ligger runt omkring på kyrkogården. Detta pga att man tog hand om dom som var begravda inne i den gamla kyrkan innan man sprängde den. Detta gjorde man för att den låg ivägen för att kunna skydda staden vid belägringen av Kalmar, "nån gång för länge sedan" (kommer inte ihåg vad det var för år).

Vi tycker det är intressant med historia men vi har lite svårt att komma ihåg alla detaljerna... *ler*
Kalmar är en mycket trevlig stad å vi är glada att vi åkte hit. Imorgonbitti åker vi vidare mot Öland å det är något som jag ser fram emot...

Kommentarer
Postat av: AKO

Fina SVARTVITA bilder. :) Kanske att det är aningen mycket kontrast ibland med helsvarta eller helvita områden, men det är ju att föredra framför jämngrått. Jag tycker fortfarande att det är svårt att få bra balans, men det är förstås en utmaning också.



Den sista bilden på min blogg är fotad vid Olofsfors bruk med mobilen. Kanske vi skulle ha åkt på en gemensam bloggträff dit när min kamera är tillbaka? :)



Ha en jättebra vecka!

Postat av: Proforma - Irene

Så mycket ni får uppleva! Öland är ju så vackert, längesedan jag var där. Glöm inte att titta in till Paradisverkstaden.

Fortsatt trevlig resa!

Kram

2009-07-28 @ 00:29:15
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: kjersti

Vilka fina svart/vita bilder. Jag tycker nästan det är häftigare än färg.

Kan förstå flickvännen. Nej inte blir det detsamma. Bara tanken på att någon har varit på de anhörigas gravar. Kram på dig och fortsatt trevlig semester.

2009-07-28 @ 07:55:40
URL: http://bloggberta.blogg.se/
Postat av: Photos by Storm

Så kul att ni är i min stad. Jag känner väl ign motiven. Hoppas ni får härliga dagar på Öland, min absoluta favorit-ö. Alla årstider/Lis

2009-07-28 @ 10:49:28
URL: http://photobystorm.blogspot.com/
Postat av: Lena

Halloj gumman,

Japp nu är vi tillbaka från Side, Turkiet. Vi har haft både trevligt och mindre trevligt. Helheten har varit bra.

Kramis

2009-07-28 @ 15:15:52
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Annas inspiration

Vilken härlig resa ni är ute på,

bilderna är underbara!



ha det så fortsatt gott

kraaam

2009-07-28 @ 16:37:23
URL: http://annasinspiration.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Så fina bilder. Gravstenarna som ligger var annorlunda och fina. Ni verkar ha det rätt bra på er resa. Fortsätt så. :)

2009-07-29 @ 00:25:29
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com
Postat av: Sandra

Vad fina bilder gumman! Ser ut som att ni har det himla trevligt!

Ja nu är man hemma igen, ganska trött fortfarande och med en himla massa arbetspass kvar innan jag har en ledig dag, men så är det ibland! :)

Massa kramar,njuuut av semestern!

2009-07-29 @ 09:43:52
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0