Trasig...



Köpte den här boken på rea på Maxi sist vi var där. Började läsa den häromdagen å den var jättejobbig att läsa för den är så hemsk!! Men igårkväll när det inte var nåt bra på tv så läste jag istället å sen kunde jag inte lägga den ifrån mig... Var tvungen att få reda på hur det går för denna tjej. 

"Trasig" handlar om Karen. När Karen är 3 år så träffar hennes mamma en ny karl som blir Karens styvfar. Denne styvfar utnyttjar henne från det hon är 3 år tills hon är 14 på dom mest avskyvärda sätt. Som att inte övergreppen är tillräckligt, hon blir även inte trodd av omgivningen när hon tar mod till sig och berättar. Det är så hemskt att läsa om hur hon bit för bit blir nedbruten å anklagad för än det ena, än det andra. Myndigheterna gör inget heller för att hjälpa henne, hon är lixom ensam å får lita till sig själv...

MEN, allt slutar till slut väl. Det kommer nånting gott ur allt detta. Det är en sann historia som utspelar sig i England. Hennes "revanch" kom inte förräns media blev inblandat år 2000. Hon jobbar numera för att hjälpa andra som råkat ut för pedofiler å har lyckats få Storbritannien att ändra lagar till offrens fördel osv.

Jag kan rekomendera denna boken trots allt. Den fick mig att må dåligt å jag blir så förbenad när jag läser om hur myndigheter behandlat barn. Det verkar ju som att det har ändrats lite nu mot hur det var på 70-80-talet!?? Samtidigt så var ju slutet bra och jag gillar att hon hade/har en sån inre styrka å gör nånting bra av allt.
Hennes viktigaste budskap (som jag ser det) är att man måste PRATA om att det finns pedofiler. Den som råkar ut för sådana saker måste kunna berätta och bli trodd. Genom att tiga så ger man förbrytarna möjlighet att fortsätta...
Berätta gärna om ni läser boken så får jag veta vad ni tycker!!!

Shy Keenan är lite av verklighetens "Lisbeth" från Steig Larssons böcker. En stark tjej som "Ingen sätter sig på". Shy "hämnas" på sitt sätt, inte direkt som Lisbeth men ändå...

Vi ska gå och se "Luftslottet som sprängdes" ikväll. Hoppas den är lika bra som dom andra filmerna!! Vi går på den tidiga föreställningen så vi hinner hem för att se Idol sen...

Vad ska ni göra ikväll???

 


Kommentarer
Postat av: Jennike

Den boken måste jag köpa...jag har en liten "förkärlek" för hemska böcker, jag förstår inte varför...

Ja, min kväll bjuder ju på Idol, och som vanligt på fredag´s kvällarna så somnar jag väl i soffan.

Hoppas filmen var bra, men med tanke på de andra två så torde den ju inte bli en besvikelse! Kram

2009-12-04 @ 18:51:26
URL: http://jenkepenke.blogg.se/
Postat av: Beffa

Den såg jag förra veckan :) den var helt okej, men tycker att de andra två var bättre så blir intressant att höra vad ni tycker.

Den boken måste jag nog läsa. Brukar också må dåligt och bli förbannad över såna böcker men samtidigt gillar jag att läsa dom!!

Ha en fin kväll!

Kramen

2009-12-04 @ 18:52:17
URL: http://beffa.blogg.se/
Postat av: Maria

Den boken har jag med och när jag började läsa den så var jag helt fast. Den är så otroligt bra skriven, bra stil, lagom långa kapitel, lättlängst och framför allt väldigt gripande. Jag gråter väldigt sällan när jag läser böcker men när jag läste den så grät jag i slutet.

Fin blogg by the way :)

/Maria

2009-12-04 @ 20:10:21
URL: http://hundramil.blogspot.com
Postat av: Ann-Louise [En bulle ur ugnen]

Åh! Jag vill också se "Luftslottet som sprängdes". Hoppas den var bra och att ni hade det jättetrevligt! Kram

2009-12-04 @ 22:23:34
URL: http://annlouise-sjostrom.com
Postat av: EDSmamman

Ja den boken måste jag nog läsa, men jag brukar oxå må så himla dåligt av att läsa om sådant, men det är väldigt viktigt att man gör det oxå, så att problemet lyfts fram.



Tack för att du håller tummarna för mig, japp det var helt rätt datum!



Kram oh godnatt!! / Pia

2009-12-05 @ 00:29:22
URL: http://edsmamman.blogspot.com
Postat av: Karolina

Hoppas filmen var bra ikväll såg den i söndags.. Mycket bra filmer. Själv blev de idol med kompisarna efter jobbet. Tycker de va synd Tove inte fick sin idolplats bara... Hon hade varit värd det!

2009-12-05 @ 01:10:49
Postat av: Anna

Det var helt fantastiskt igår! Jag kände mig som 13 igen, skrek, dansade och sjöng med! :) Emil tyckte det var helt okej, han stod i alla fall ut de 90 minuterna som konserten höll på. :)



Har precis ätit en god hotellfrukost, ska strax göra oss klara för att checka ut och sedan tar vi en runda på stan, kör hem senare i eftermiddag.



Kramar, Anna.

2009-12-05 @ 09:42:00
URL: http://devine.blogg.se/
Postat av: Anna

Just det, bion var väldigt bra tycker jag! Helt klart en film man vill se på bio. Jag såg aldrig ettan på bio. Men det blir en bättre upplevelse att se en sådan här typ av film på bio tycker jag. :)



Boken du rekommenderade verkar jättebra! Den får jag minsann ta och läsa..



Kramar, Anna.

2009-12-05 @ 09:44:22
URL: http://devine.blogg.se/
Postat av: Lena

Halloj gumman!

Hoppas att filmen var lika bra som de två tidigare. Sonen var inte så förtjust i "Luftslottet som sprängdes". Antagligen inte lika mycket action som i de två andra.

Själv har jag bara tagit det lugnt och softat för att orka med allt runt omkring. Idag och imorgon blir bara slappardagar.

Ha en riktigt skön adventshelg!

Kramis

2009-12-05 @ 13:22:42
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Dahlarna

Jag håller precis på att läsa en liknande bok nu - "Skadad" av Cathy Glass. Otäck, men kan ändå inte låta bli att läsa. Också en realityberättelse. Kram

2009-12-05 @ 22:03:16
URL: http://dahlarna.blogg.se/
Postat av: Nina

Å va göad jag blev att jag hittade din blogg med så mkt roliga boktips.

Just den här boken skippar jag nog ändå.. fixar INTE att läsa om barn som far illa. INte just nu i alla fall.

Jag lägger till dej å din fina blogg genast.

2009-12-17 @ 23:13:46
URL: http://ninaruthstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0