Bok-enkät...

Jag som älskar böcker hittade idag till en för mig ny blogg. Där hittade jag denna enkät som jag nu tänkte besvara...

1. Vilken bok läste du senast? Ja, det är ju Kjell Eriksson´s "Nattskärran", just nu "läser" jag "Mias systrar" som talbok och Kjell Erikssons 1:a bok.

2. Vilken bok ska du läsa härnäst? Jag har en hel kasse med böcker jag fått av Anna så det blir en överraskning, stoppar bara ner handen å börjar på den som kommer upp...

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla? Lite klurig fråga då jag inte har någon bokhylla, böckerna ligger i lådor där dom få plats (en av sakerna som ingår i "rensa i röran").Men jag tror att det är ganska oavgjort. Av svenska författare är det dock mest kvinnliga tror jag!?

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften" osv? Nej, inte ofta, mest om den är så bra att jag inte vill att den ska ta slut.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv? Ja, jag väljer mycke efter omslaget (tro det eller ej), topplistor kollar jag oxå in å när jag hittar en bra författare så läser jag allt jag kommer över av den.

6. När blir en bok för lång? Tja, det skulle va om det är en dålig bok. Långa böcker/"serier" är inge problem för mig...

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är orginalspråket) som på svenska? O ja, läser mer än gärna på engelska. Köper gärna på mig när jag är å reser...

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa? Den här var svår... Men "Tisdagarna med Morrie" av Mitch Albom blir man berörd av å "ALLA" borde läsa den. Ett hett tips då den inte är speciellt lång heller.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?  Det händer inte ofta men jag gjorde det förra sommaren, tyckte den var helseg men nu i våras började jag om å då var den helt superbra! Det var nån bok av GW men jag kommer inte ihåg nu på rak arm vad den heter. Jag gav upp efter kanske 70 sidor.

10.Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls? Lätt som en plätt. Kriminalromaner finns definitivt hos mig (inte i bokhyllan dock), även böcker som bygger på sanna historier typ "Ro utan åror" av Ulla-Carin Lindquist. En mycket hemsk men fin bok som ALLA borde läsa, den får en att tänka på att det är viktigt att vi tar hand om "varje dag".

Ja, vad tror ni om detta? Den som känner sig manad är välkommen att haka på enkäten! Lämna en kommentar hos Mats Strandberg som startade enkäten så blir han glad... Ja, ni får gärna meddela mig oxå!!!

Kommentarer
Postat av: Christer

Jaha, en till som dömmer boken efter omslaget! :-)

Men man måste ju fastna för något. Visst är det jobbigt när de hela tiden släpper samma böcker med nya omslag! Jag tänker alltid, "Jippi, en ny bok av...!", men nej!

2008-05-07 @ 07:59:49
URL: http://christermagister.wordpress.com/
Postat av: Karin L

Hejsan! Jag håller med helt och fullt om att "Tisdagarna med Morrie" och "Ro utan åror" är fantastiska böcker, på lite olika sätt. Läste ut Ro utan åror på bara ett par timmar när vi var i Thailand, grät floder hela tiden så jag fick ta åtskilliga snytpauser. Måste sen fråga om du läst "5 personer du möter i himlen" av Mitch Albom? Också helt fantastisk enligt mig. Lite djup och andlig utan att bli för mycket! Kramar på dig!

2008-05-11 @ 21:01:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0