Chocolate chip cookies a´la Maria...

Jag har ett recept på Chocolate chip cookies som jag har använt i många år. Fick det av en vän från Texas, det är ett riktigt "mormorsrecept". Hennes familj hade bakat det länge... Å nu har det funnits i min ägo i en massa år, måtten som var angivet i onzes och cups har jag arbetat om till dl och g. Inte räknat om rakt av, därför tycker jag att jag kan kalla det "a´la Maria". Kakorna är omtykta av alla åldrar och väldigt uppskattade som "gåbortpresent".


Såhär kan dom se ut.

Chocolate chip cookies 

200g rumsvarmt SMÖR (inte margarin)
2 dl socker
2 dl farinsocker
3-4 tsk vaniljsocker
2 ägg
ca: 6 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
200-300g hackad choklad av valfri sort (jag brukar blanda mörk och vit)

Vispa smör och de 3 sockersorterna, blanda i äggen och sedan de torra ingredienserna (jag använder elvispen på låg hastighet). Det blir en "hård" smet som med fördel kan ställas i kylskåp ett tag om den blir för lös. Klicka med en sked ut små bollar på bakplåtspapper. (Dom flyter ut så he dom inte för nära varann). Prova dig fram till den storlek som passar dig. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 8-10 min. Låt dom svalna på plåten ett tag innan du flyttar över dom på ett galler.

Tips!

# Dom färdiga kakorna funkar utmärkt att frysa in.
# Jag har tagit med mig "degen" som gå bort present. Det har varit uppskattat, speciellt av barn. Då får dom helt nygräddade kakor när dom vill...
# Man kan förvara "degen" i kylskåp i några dagar. Om man vill ha nybakade kakor några dagar i följd...
# Man kan fylla dom med sina favvogodisar, nötter eller vad man vill...


Vi har börjat helgen idag då vi har ledig fredag. Tror att det kan bli en helg full med flytt. Helst skulle jag vilja ut i bärskogen men det har ju regnat i, jag vet inte hur länge, så det blir till att vänta tills/om det torkar upp.

Önskar er en riktigt trevlig helg!
Kram


Kommentarer
Postat av: Valley Girl

Chocolate chip cookies recept - alla bokmalen-läsare måste testa!! :-D

När du skrev Texas blev jag lite konfunderad, för jag har fortfarande kvar receptet från två glada killar som (men du kanske var i USA då?) ringde på dörren kring jul 1995 på Mariehemsv 35 och bjöd på dessa smaskiga kakor. Det var första ggn jag prövat c.c.c. och jag blev fast med en gång! Receptet jag fick (och din mamma med) kallades "Mrs Field's Chocolate Chip Cookies" och var det ett obekant begrepp för mig... :)

2008-08-29 @ 18:40:09
URL: http://vardagsprat.wordpress.com
Postat av: Bokmalen

Svar till Valley Girl: Nej, det är inte det receptet. Jag fick det när jag bodde i Nynäs...

2008-08-29 @ 20:04:18
URL: http://bokmalensvardag.blogg.se/
Postat av: Petra.N.

Jag kan bara skriva att ÅH så underbart goda dessa kakor var! Jag kan fortfarande få saliv i munnen när jag tänker på första gången jag fick smaka dom! En helt UNDERBAR ge-bort-present skulle jag vilja säga; ialla fall till familjen Åberg/Nyberg =) Kramar i massor från oss här i Levar...

2008-08-29 @ 21:29:22
Postat av: Tjohalias blogg om inredning

Tack, det receptet ska jag spara! De såg hur goda ut som helst.



Svar: Tack, förhoppningsvis så löser smidigt. Trevlig helg! Kram Sandra

2008-08-30 @ 05:25:45
URL: http://tjohalia.se
Postat av: melissa

gott! :)

2008-08-30 @ 11:35:20
URL: http://melissao.blogg.se/
Postat av: Livet i byn

Så mumsigt, tar tacksamt emot receptet.



~Livet i byn

2008-08-30 @ 18:15:50
URL: http://livetibyn.blogg.se/
Postat av: Härligheter enligt Erika

Men gud, vad gott!!! Ser verkligen jättesmaskiga ut!!! Det är en Baggu... om du söker i sökrutan inne hos mig så kommer det upp vad det är =)

Ha det gott!

Erika

2008-08-31 @ 17:34:30
URL: http://www.metrobloggen.se/harligheter
Postat av: Marianne

Kakorna inte bara ser goda ut dom ÄR det också. Tack för receptet.

2008-09-02 @ 16:40:00
Postat av: Ulrika

Kom just hem från jobbet, kakorna ser inbjudande ut!

2008-09-03 @ 00:00:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0