Jä**la "Vårdgaranti"....

Jag är så ursinnigt förbannad (ursäkta ordvalet) så jag skulle kunna slå nån!!! Landstingen pratar så gott om sin "Vårdgaranti"... Vaddå, Vårdgaranti!!??????
Här väntar jag på en MR med kontrastvätska för att dom ska kunna skilja på vad som är det gamla diskbråcket och det eventuellt nya... Umeå har en väntetid som dom inte ens pratar om utan säger att jag blivit skickad till Skellefteå. Ok, ringer till Skellefteå och får veta att där har dom 5 månaders väntetid!!! 5 månader!!!! Hur lång är då inte väntetiden i Umeå, undrar jag???
Nu är det så att "vårdgarantin" gäller bara "VÅRD", inte "undersökningar"!! MR räknas som undersökning (såklart).
Hur tänker dom då??????? Jag ska alltså gå sjukskriven i ett halvår först å sen kanske (om jag har tur) få tid för en undersökning å då först börjar tiden för "Vårdgarantin". Det är ju under all kritik!!!!!  Jag blir så förbannad att ja, Marcus erbjöd sig att ringa för att kolla runt. Jag hade nog bara sagt dumma saker å bölat i telefon. För ja, bölat har jag gjort sen jag fick veta!!! Buhu!!!
Nu verkar det som att Sollefteå har kortare tid å dom sa att dom nog skulle kunna fixa in mig inom en månad!!! Dom behöver bara veta att jag inte har nåt fel på njurarna... Så vi måste kolla upp det men Ortopeden har ju bara telefontid på morgonen!!! Vilken service, va!!???
Umeå- Sollefteå är en resa på 20 mil... Enkel resa!! Å vi får stå för resekostnaden själva, men det är det värt för jag vill veta så fort som möjligt vad som är fel!!!!
Nu vet ni i alla fall hur läget är! Jag är ARG och FÖRBANNAD!!!!
Jag ger upp för dagen å ska försöka att inte böla mer!???

Kommentarer
Postat av: Ida

Jag lider verkligen med dig ska du veta! Det är ju helt sjukt! Vården överhuvudtaget! Politikerna måste få upp ögonen, alla är vi beroende av vården förr eller senare, det är den som det ska satsat på! Förstår att du inte vill gå och vänta! Hoppas det löser sig och att du får fara till Sollefteå så fort som möjligt! STÅ PÅ DIG!



Ps. Håller på att baka "dina tekakor" får se om jag lyckas ;)!



KRAM PÅ DIG!

2009-01-27 @ 14:27:42
URL: http://minatrerum.blogg.se/
Postat av: Ann-Louise [En bulle ur ugnen]

Det här är ju för sjutton inte klokt!!! Förstår att du är arg och tokförbannad.

Hoppas verkligen det ordnar sig. Stor kram!

2009-01-27 @ 15:06:34
URL: http://annlouise.blogg.se/
Postat av: Mamma Melissa

Suck. Känner igen det där. Tyvärr.



Jag fick göra en MR år 2005. Visade ingenting. När jag sedan fick så ont att ambulans fick hämta mig därför att jag inte kunnat röra mig på 30 timmar, då krävde jag en MR. Men vad sade de då? "Det fick du ju för två år sedan" Hm, kan inte ha hänt någonting med ryggen på två år?!



Vården har en rent ut sagt pissig attityd till ryggproblem! Rör på dig mer får jag höra som har två krävande hundar som jag är ute med varje dag... och när jag sedan rör på mig (trots fruktansvärda smärtor) och svimmar på en biograf pga detta, nej, då får jag medicin i en påse och skickas hem.



Ja, man får ju vara glad om man får smärtlindring -hur många gånger har inte de tittat på mig och frågat om jag är beroende... "Ja, när jag inte kan röra mig så är jag faktiskt beroende av smärtlindringen för att kunna gå på toaletten själv!"



Ingen tröst kanske, men vi är många som är/varit i din situation... och det är vansinnigt!



Kämpa på! Och skit i de som inte vill hjälpa dig, du kommer att komma till någon bra (tog fyra år för mig när jag hade problem med mina knän, men sedan fick jag världens bästa läkare!)!

2009-01-27 @ 15:26:47
URL: http://mammamelissa.blogg.se/
Postat av: Arandur

sv: Takar :)

Följ gärna min min fotoblogg med bloglovin (bloggkoll)

2009-01-27 @ 15:37:09
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Nilla

Fy vad jobbigt! man behöver vara frisk för att orka med att vara sjuk... med alla ställen man skickas runt till. Är glad så länge jag slipper sånt. Hoppas att det går bra för dig till sist!

2009-01-27 @ 16:02:04
URL: http://tankebubblor.blogg.se/
Postat av: inteutanmindotter

MEN VAD FAAAN!!! (ursäkta för svordomen, men jag antar att du är öppen för en sådan just nu!) Vad håller de på med?!? Du har ju legat hemma och haft ont hur länge som helst!

Hade jag bara kunnat hade jag "trollat bort" det onda på en gång! Tyvärr äger jag inte sådana krafter!!!

Orkar ni (läs du) verkligen med oss på fredag, för vi förstår om du inte gör det!

Om du gör det så kommer vi gärna förbi vid 14?!? Vad tror du om det?!?

Kramar i massor!!!

2009-01-27 @ 17:49:51
URL: http://inteutanmindotter.blogg.se/
Postat av: Valley Girl

Ja, vad ska man säga om svensk sjukvård med alla dessa köer? Jag håller helt med...



Dom hittade aldrig nåt fel på mig i Sverige på alla år som jag var där. Det var bara att gå omkring och vara sjuk. När dom tog blodprov, rätt blodprov i Kalifornien som visade att jag hade struma så fick jag en nödvändig mri inom två veckor. Jag gillar att labbet lägger upp provresultaten + förklaring på en egen hemsida som man får med eget lösenord! Så jag slipper alltså vänta på att få veta.



Jag har alltså bra och snabb sjukvård. Men jag betalar MULTUM för det också, allt ur egen ficka! Så är det HÄR, om man inte råkar ha världens bästa chef som betalar sjukförsäkringen (och det är det få som gör i denna sjuka ekonomi). Jag betalar $258 varje månad = 2105 kronor/månad!! It's a chunk! om man säger så...



I Sverige blir det nog som här att man får börja betala själv (som jag ju gör) för att få vård, och gå till en privat klinik istället. Det är ju också många svenskar som far utomlands för sjukvård, har jag läst, precis som jag funderar på att köra till Mexico för min onda tand och sparar då tusentals kronor. Så ge inte upp, det kan vara värt att kolla upp andra utvägar istället för att vänta!!Kram!





2009-01-27 @ 17:51:48
URL: http://vardagsprat.wordpress.com
Postat av: Marianne

Du är en kämpe Maria och det kommer att löna sig i längden.Tyvärr är det nog den utveckling som vi går emot som Valley girl beskriver i sitt svar - med alla nedskärningar som nu kommer så lär det inte bli bättre inom sjukvården. Men den som söker han finner och du kommer att hitta en utväg - precis som Mamma Melissa skriver. Tänker och ber för dig.

Kramkram

2009-01-27 @ 18:02:59
Postat av: Anna

Jag förstår verkligen din ilska!! Det är ju verkligen helt sjukt!! Jag hoppas det löser sig..



Jag får väl leta fram någon gammal bikini som får åka med till Lalandia. Finns ju uppenbarligen värre saker än en dum bikini. =)



Kram.

2009-01-27 @ 18:05:18
URL: http://devine.blogg.se/
Postat av: Anna B

Det låter som en jobbig sits faktiskt! Jag kan bara hålla med och önska dig lycka till! Tack för dina kommentarer hos mig. Det känns lite spännande just i kväll... Kram Anna

2009-01-27 @ 19:52:23
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Katinka

Ren skandal ju! Förstår verkligen att du är förbannad. Stå på dig.

2009-01-27 @ 20:02:15
URL: http://presentabel.blogspot.com
Postat av: Sandra

Men allvar??? Förstår att du är förbannad, klart att du inte ska gå sjukskriven i et halvår för att dom inte kan sätta fart! stå på dig vännen!

Stor kram!

2009-01-27 @ 20:21:37
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/
Postat av: Lena

Go kväll,

Tyvärr känner jag också igen detta. Det tog ett halvår innan jag fick igenom en MR för min huvudvärk. Det visade sig att det hade gått en liten propp. Då var de så j....a lena i munen och fixade allt. Men som någon tidigare skrev man måste vara tillräckligt frisk för att kunna söka för sin sjukdom.

Sv till din kommentar: Jag har också läst många engelska böcker men som sagt det var för många år sedan. Så nu sitter man och traglar igenom den första biten innan man kommer in i rytmen.

Återkommer med referat.

Kram Lena

2009-01-27 @ 22:27:39
URL: http://aforia.blogspot.com
Postat av: Tesstamente

Det är ju helt vansinnigt!! Känner din frustration men titta in hos mig så jag får bjuda på ett skratt om inget annat;-)

2009-01-27 @ 22:59:50
URL: http://tesstamente.blogg.se/
Postat av: Beffa

Men gud alltså, helt jävla sjukt! Förstår att du är förbannad!! Vad tänker dom med? Helt sjukt!

Hoppas det ordnar upp sig så du får veta vad det är som är fel nån gång!

Styrkekramar!

2009-01-27 @ 23:24:49
URL: http://beffa.blogg.se/
Postat av: Rebecca

Hej!

Nu har jag fyllt på med ännu mer godbitar i min bloppisblogg. Superbilligt är det också. :-) Kram!

Postat av: Linn

Usch vad hemskt! Förstår verkligen att du är fly-förbannad..



Hoppas allt löser sig i alla fall.

2009-01-28 @ 00:34:44
URL: http://mrsg.blogg.se/
Postat av: Lallis

Förstår dig, gumman. STOR KRAM

2009-01-28 @ 10:47:49
URL: http://knasigamamman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0