"Marianne-knäck"...

Hittade ett intressant recept på knäck som påminner om "Mariannegodiset" inne hos Rebecca som har bloggen, "Rebecca´s kitchen". Det var jag ju tvungen att prova så sagt å gjort så gjorde jag det idag. Mums vad gott det blev!!! 

Mintkarameller, ca 30 st (detta är en liten smet, dubbla gärna)

1 dl mörkt muscovadosocker

1 dl mörk sirap

1 dl grädde1 msk kakao, siktad

10 droppar pepparmyntolja

Blanda socker, sirap och grädde i en tjockbottnad gryta. Koka upp och småsjud sedan i 20-40 minuter, tills smeten klarar kulprovet. Koka några minuter till.

Ta bort grytan från värmen, tillsätt kakao och pepparmyntolja och häll upp smeten i någon form av kanna (som tål värme) och fördela smeten i knäckformar.

Låt stelna.

(Receptet är lånat från Rebecca´s kitchen)



Jag gjorde dubbel sats och fick koka den i drygt 1 timme innan den klarade kulprovet. När jag skulle hälla upp det i knäckformarna så hann det sista bli alltför hårt så jag kletade ut det på bakplåtspapper åsså bröt vi bitar av det istället, funkade fint det med.

Vi har haft en fin 2:a advent idag. Middagen med brors familj var riktigt mysig. Fick världens finaste julgrupp av dom, ni får se den imorgon.

Hoppas ni har haft en fin adventssöndag!!!


Kommentarer
Postat av: Bibbi

Mmm..Det godiset måste jag nog prova:)

Vilken söt ängel du visade i förra inslaget. Dom är så söta. Har några liknande. Å´nummerplogin, jag fick ju genast lov att prova. Kul grej.

Ha nu en härlig vecka!

Kramen

2009-12-06 @ 20:32:09
URL: http://vildrosenbibbi.blogg.se/
Postat av: Petra

Smaskens, måste testa detta.

2009-12-07 @ 07:26:05
URL: http://petra-vardagligating.blogspot.com/
Postat av: Petra

Nja, om du tar bort minten så funkar det! ;)

2009-12-07 @ 10:09:08
Postat av: Carina - inspirera

Det där lät ju inte helt fel...

Dottern och jag diskuterade vad vi skulle göra för julgodis...kanske detta kan vara ett bra alternativ!

Tack för tipset!

Kramen.

2009-12-07 @ 10:12:20
URL: http://inspirera.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0