Premiärbakning...

Äntligen! Å, vad glad jag är!!!

Vi fick pengar till en "Assistent" av mormor som tack för hjälpen med flytten. Vi hade ju inte riktigt bestämt oss vilken sort vi ville ha... Kitchen Aid är ju riktigt snygga å jag skulle vilja ha en men i och med att vi inte har nån plats för den på köksbänken, den är onödigt dyr OCH som jag upptäckte är den otroligt TUNG! Fatttar inte hur en sån liten kan väga så mycket??? Vi vill oxå kunna använda den till mer än bara göra degar med. Efter lite övervägande så bestämde vi oss för en Bosch. Det blev en MUM7240, den sägs vara "storebror" till den gamla hederliga MUM6-serien.

Vi fick våran till ett bra "paketpris", köttkvarn och mixer och ballongvispar ingick + en adapter så vi kan låna grejer som passar Mum6-serien. Ja, det kändes helt rätt att slå till. I eftermiddag blev det så dax för invigning...


Första degen på jäsning...


Redo att jäsas igen...


Nyss uttagna ur ugnen...

Får se hur dom smakar?? Blev lite förvånad att dom blev så låga men det är ju första gången jag bakar det här brödet "sirapslimpa" från Leilas "a piece of cake".

Nu till en efterlysning!!
Jag skulle vilja att ni delar med er av era goda brödrecept!!?? Tänker ju nu inte behöva köpa bröd mer utan nu när jag äntligen har en assistent så ska den få jobba. Jag kommer att prova alla jag får! Får se om jag får ångra det löftet?? Tänker att det kanske blir för många men tänk inte att andra sickar säker så jag kan avstå. Jag vill gärna veta vad just du tycker om. Ni kan gärna maila recepten på (ml35mhv snabelaa hotmail com) Insåg just nu att mailadressen inte syns här på bloggen, ska se om jag kan fixa det (läs Marcus)!??

(Nu kan jag berätta att brödet blev jättegott. Lite för söt för att det ska bli nån vardagslimpa. Vi vill ha lite grövre bröd till vardags. Men den här kommer jag definitivt att göra igen!)

Marcus står för middagen ikväll å han gör en egen specialrätt. Mmmm, det vattnas i munnen... Visar middagen senare!

Ha nu en riktigt trevlig helg allihopa!!

Kommentarer
Postat av: Valley Girl

Maria, skriv om din epostadress till nåt som inte datorer kan skicka automatisk junkmail till... skriv om @ till snabelaaa eller nåt... och mellanslag istället för .com.



Kram,



Petra



P.S. JAg skulle vilja ha ett bra recept på RÅGBRÖD...utan vete i... bodde hos en tyska en gång som gjorde supergott bröd, och tyskarna är bra på grovbröd!

2008-09-13 @ 00:45:28
URL: http://vardagsprat.wordpress.com
Postat av: magdalena

Kul att du ska börja baka bröd, det är en undebar känlsa att se ngt jäsa, gräddas och sen bli så gott. Jag ska absolut (läs senare när jag har tid) skicka några goda recept.

2008-09-13 @ 09:57:49
Postat av: Kerstin

Vad gott det ser ut! :)

2008-09-13 @ 10:20:35
URL: http://kerstinsfoto.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0